Søkemotoroptimalisering (SEO)
Søkemotoroptimalisering er et annet ord for å skape godt innhold, som leses av flest mulig i målgruppen.
Målet med søkemotoroptimalisering (SEO) er å oppnå synlighet på relevante søkeord og søkefraser som potensielle kunder søker etter. Ved hjelp av teknisk, taktisk og strategisk optimalisering kan man oppnå bedre rangeringer og dermed også økt relevant trafikk. En søkemotoroptimalisert nettside får naturligvis gevinster fra organisk søketrafikk alene, men legger også et godt grunnlag for god brukervennlighet og et fortrinn ved bruk av PPC-tjenester som Google AdWords.
Fordeler med SEO
– Økt relevant trafikk
– Organisk trafikk er gratis (men det krever godt arbeid)
– Langvarig effekt
– Mange indirekte fortrinn (eks. AdWords)
Ulemper med SEO
– Krever en god dose tålmodighet og arbeid
Trenger du hjelp til å komme i gang eller steget videre? Har du lyst til å treffes for en uforpliktende prat om dine muligheter? Vi byr på den første praten, en kopp kaffe og noe å bite i.
Hvordan jobber vi med SEO?
I Ignitas Publishing er vi opptatt av å kjenne våre kunder, samt kunders kunder. Med denne innsikten kan vi forstå hva potensielle kunder er ute etter og hvordan vi kan tiltrekke konverteringer.
Selv om konverteringer ofte kan bli sett på som et isolert tiltak, forsøker vi å gjøre det sentralt i alle våre produkter. Innen søkemotoroptimalisering er konverteringer helt essensielt for å måle trafikken og for å kunne se hvilke endringer vi må gjøre på en landingsside; ikke bare for å få bedre rangering, men også for å øke konverteringene.
SEO-arbeid er noe vi aller helst gjør sammen med våre kunder. Vi ønsker å kunne være en partner som kan svare på spørsmål, sparrepartner når det kommer til strategier og ellers bistå med hands-on arbeid der det er mulig. Grunnen til at vi ønsker å gjøre dette sammen med våre kunder, er for å sørge for at riktig innsikt er med til enhver tid. Dette forsikrer om at vi sikter på de riktige nøkkelordene og den mest motiverte trafikken som har et godt utgangspunkt for å finne det de er på jakt etter – som igjen vil føre til en konvertering.
Vi deler våre SEO-tiltak inn i tre forskjellige områder: Teknisk, taktisk og strategisk SEO.
Teknisk SEO
Tekniske elementer som kildekode, nettstedets ytelse og deres kommunikasjon med søkemotorer (Sitemap.xml, Robots.txt og bruk av søkemotorenes verktøykasser).
Taktisk SEO
Taktisk SEO går på alt som er ”synlig”. Er innholdet godt nok? Er nøkkelordet eller frasen du ønsker å være synlig på i det hele tatt nevnt i teksten? Nøkkelordsarbeid er helt essensielt i søkemotoroptimalisering, og vi kan hjelpe våre kunder med å finne de riktige nøkkelordene å jobbe mot.
Taktisk SEO-arbeid krever ofte mye tid, kanskje spesielt i form av tekstproduksjon og gjennomgang, men det er tross alt dette som danner en solid grunnmur for potensielt svært god rangering.
Strategisk SEO
Strategisk SEO går på ”ytre faktrer”. Eksterne lenker (lenkehenvisninger fra andre nettsider) har vært et svært viktig signal for søkemotorer i lang tid, og vi anser det som svært sannsynlig at dette er et element som vil bli viktig i tiden som kommer også. For å få lenker fra andre nettsider må man ofte ha en plan – med vår erfaring og kundenes innsikt oppnås en ideell brainstorming.
Vi mener også at sosiale medier som Facebook og Twitter skal nevnes i samme åndedrag som SEO. Aktivitet og trafikk fra sosiale medier kan sende positive signaler, og det ventes at dette kommer til å bli, hvis det ikke allerede er, en av de viktigste rangeringsfaktorene i søkemotorer som Google.